Η εικαστική και πνευματική περιπέτεια συνεχίζεται, αναζητώντας τα ίχνη του πολιτισμού, το αμφίδρομο φως της γνώσης.
Ο Γιάννης Δογάνης στην ανωτερω θεματικη ενοτητα, πραγματεύεται μέσα από τα έργα του τον τρόπο με τον οποίο ήρθαν σε ύπαρξη τα πράγματα και με τον οποίο τα φαινόμενα εκδηλώνονται αβίαστα. Τα έργα του αποτελούν επιφάνειες διαλογισμού. Πραγματεύονται ένα ευρύ φάσμα φιλοσοφικών , μεταφυσικών και επιστημονικών θεμάτων μέσα σ' ένα διεθνές πλαίσιο, αναγνωρίζοντας ταυτόχρονα τις ιδιαιτερότητες των προσωπικών, πολιτισμικών και βιωματικών του καταβολών.
Προσπερνώντας την όποια κριτική για το κοινωνικό γίγνεσθαι, έχουν στοιχεία εσωτερικότητας καί διαλογισμου προκαλώντας διαφορετικούς συνειρμούς αντί να υπαγορεύουν συγκεκριμένα νοήματα. Έχοντας μια απροσδιόριστη αίσθηση αφηγηματικότητας. Εργα που διεκδικούν την άμεση συμμετοχή του θεατή που καλείται να τα προσεγγίσει διαισθητικά. Αυτό που έχει σημασία εδώ είναι η εμπειρία της κατάστασης, η δημιουργία μιας διάθεσης αντί για την διατύπωση απόλυτων εννοιολογικών ή ιδεολογικών θέσεων. Τα έργα να αποπνέουν εννοιολογική ζωτικότητα και αισθητική ιδιαιτερότητα.
Στα συγκεκριμενα έργα, γίνεται εμφανής η δισδιάστατη προσέγγιση του στην τέχνη : από την μια μεριά, άμεση και ευθεία και από την άλλη, ονειρική και υπερβατική. Προσδιορίζοντας την τωρινή καλλιτεχνική εργασία του Γιαννη Δογάνη, θα μπορούσε να μιλήσει κανείς για αφαιρετική και αφηρημένη γραφή, δοσμένη χειρονομιακά. Μια μορφή ιχνογραφήματος με την πρώτη σημασία των δυο συνθετικών. Του ίχνους και της γραφής. Ίχνη - σημάδια, με ρυθμικές διατάξεις επαναλήψεων, μέσα σε χώρους που κινούνται ανάμεσα στο ηθελημένο και στο τυχαίο, σηματοδοτώντας το πέρασμα από το κενό στο πλήρες. Από-θέματα εμπειρίας χωρίς προσχέδια. Ίχνη γραφής από βραχογραφίες παλαιολιθικών σπηλαίων και γεωμετρικές δομές της ευκλείδιας γεωμετρίας αλλά και της γεωμετρίας των Ρήμαν, Λομπατζέφσκυ, μέχρι εξισώσεις και συναρτήσεις από την κβαντική φυσική.
Η καθιέρωση της χειρονομίας στην ζωγραφική του Γιάννη Δογάνη αποτελεί μια σφραγίδα της κίνησης του συναισθήματος μέσα από την ύλη που εξουδετερώνει την καρτεσιανή λογική που παίζει κυρίαρχο λόγο στο Δυτικό Λόγο. Η διαλεκτική της χειρονομίας - ματιέρας επιτυγχάνει μια ανώτερη φόρμα ισορροπίας, προσδίδοντας στις «επιφάνειες διαλογισμού» μια ιδιαίτερη συγκινησιακή πυκνότητα. Οι «επιφάνειες διαλογισμού» δεν είναι μόνο μια συναρμολόγηση χρωμάτων πάνω σε μια επίπεδη επιφάνεια. Είναι και δράμα, αφήγηση, συμβολική πράξη, καθαρή χειρονομία.
Δίνεται η ευκαιρία στον επισκέπτη της έκθεσης να δει έργα που έμμεσα αποτυπώνουν και περιγράφουν την προσωπική - παιδευσιακή διαδικασία του ίδιου του καλλιτέχνη. Μια διαδικασία παιγνιδιού, απόδρασης και απελευθέρωσης . Πρόκειται για έργα που προσπαθούν να εγκλωβίσουν τον μοριακό μικρόκοσμο στον συμπαντικό μεγάκοσμο του φωτός, με σκοπό να βιώσει τόσο ο ίδιος ο καλλιτέχνης όσο και ο θεατής που αναζητά μια αισθητική έκφραση τον μεταφυσικό προβληματισμό, μια «απόκρυφη» εμπειρία του κόσμου. Έργα που προσδοκούν να μεταμορφώσουν τον φόβο σε χαρά της ζωής και το άγνωστο σε καθαρή ποίηση.
«Πρέπει να δημιουργούμε από το μηδέν. Να μετατρέπουμε τον πελώριο φόβο που μας προκαλεί το σύμπαν σε μια δημιουργία που μας επιτρέπει να ζούμε χωρίς φόβο»
(Ανσελμ Κίφερ).
«Πρέπει να δημιουργούμε από το μηδέν. Να μετατρέπουμε τον πελώριο φόβο που μας προκαλεί το σύμπαν σε μια δημιουργία που μας επιτρέπει να ζούμε χωρίς φόβο»
(Ανσελμ Κίφερ).
Επιφάνειες διαλογισμού στα όρια της λιτότητας και της απλότητας που αναζητούν εκείνο που είπε κάποτε ο Καμπίρ (Σούφι ποιητής):
«Τον ήχο των μικροσκοπικών αστραγάλων ενός εντόμου που περπατάει».
Στις «επιφάνειες διαλογισμού» είναι εμφανής η αγωνία να κατακτηθεί μια καινούργια εικόνα όπου τα υλικά συμμετέχουν κυριαρχικά στην δημιουργία της. Πηγή των ερεθισμάτων του καλλιτέχνη είναι τα διάσπαρτα πολιτισμικά ίχνη του ανθρώπου στην διαχρονική πορεία του. Ακόμη και η μελέτη «πρωτόγονων» φυλών του 20ου αιώνα, έμμεσα οδηγεί στις πηγές και τα αρχέτυπα όλου του πολιτισμού κατ' αναλογία. Η ύλη, η ενέργεια, το φως, τα ίχνη του ανθρώπου στον κόσμο (από τους προκατακλυσμιαίους πολιτισμούς μέχρι τον 20ο αιώνα), αποτελούν έννοιες - κλειδιά των «επιφανειών διαλογισμού», ενώνοντας το μακρινό χτες και το σήμερα. Είναι ένα διαχρονικό ταξίδι στον χώρο της μνήμης και της σκέψης. Που ψάχνουν ένα απόλυτο, ιερό συναίσθημα, τον θεό.
Είναι συνθέσεις μυσταγωγικού χαρακτήρα. Φιλοδοξούν να είναι μυσταγωγίες χωρίς τέμπλο γιατί απεχθάνονται τα στερεότυπα της λατρείας, ενώ οι θρησκείες τα λατρεύουν (Χάρης Καμπουρίδης).
Άραγε μια τέχνη που αναζητά την ιερότητα, χρειάζεται ατομικό ή συλλογικό νόημα; Όπως και να' χει οι «επιφάνειες διαλογισμού» επιθυμούν να ξεχάσουν την ζωγραφική λογιότητα και να ξαναβρούν την πρωτόγονη αίσθηση δημιουργικότητας που θα είχε ο καλλιτέχνης αν ζούσε χιλιάδες χρόνια πριν, προσδίδοντας σε αδιάφορα πράγματα μια απρόσμενη δύναμη. Κάνοντας τον πόνο ένα είδος λύτρωσης.
Τέλος, οι «επιφάνειες διαλογισμού» είναι οπτικές εικόνες που έχουν σκοπό να μεταβιβάσουν σ' αυτόν που τις βλέπει, έναν ηλεκτρομαγνητικό κραδασμό ενός ορισμένου κύματος που θα επιδράσει στην ψυχική του κατάσταση. Επιδρούν όχι σαν υποβολή ή σαν μορφική απεικόνιση αλλά άμεσα, σαν αισθητηριακός κραδασμός, ερεθισμός μιας δεδομένης συχνότητας που αλλάζει τον εγκέφαλο.
ΙΑΝΙΣ-ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 1998
Στις «επιφάνειες διαλογισμού» είναι εμφανής η αγωνία να κατακτηθεί μια καινούργια εικόνα όπου τα υλικά συμμετέχουν κυριαρχικά στην δημιουργία της. Πηγή των ερεθισμάτων του καλλιτέχνη είναι τα διάσπαρτα πολιτισμικά ίχνη του ανθρώπου στην διαχρονική πορεία του. Ακόμη και η μελέτη «πρωτόγονων» φυλών του 20ου αιώνα, έμμεσα οδηγεί στις πηγές και τα αρχέτυπα όλου του πολιτισμού κατ' αναλογία. Η ύλη, η ενέργεια, το φως, τα ίχνη του ανθρώπου στον κόσμο (από τους προκατακλυσμιαίους πολιτισμούς μέχρι τον 20ο αιώνα), αποτελούν έννοιες - κλειδιά των «επιφανειών διαλογισμού», ενώνοντας το μακρινό χτες και το σήμερα. Είναι ένα διαχρονικό ταξίδι στον χώρο της μνήμης και της σκέψης. Που ψάχνουν ένα απόλυτο, ιερό συναίσθημα, τον θεό.
Άραγε μια τέχνη που αναζητά την ιερότητα, χρειάζεται ατομικό ή συλλογικό νόημα; Όπως και να' χει οι «επιφάνειες διαλογισμού» επιθυμούν να ξεχάσουν την ζωγραφική λογιότητα και να ξαναβρούν την πρωτόγονη αίσθηση δημιουργικότητας που θα είχε ο καλλιτέχνης αν ζούσε χιλιάδες χρόνια πριν, προσδίδοντας σε αδιάφορα πράγματα μια απρόσμενη δύναμη. Κάνοντας τον πόνο ένα είδος λύτρωσης.
Τέλος, οι «επιφάνειες διαλογισμού» είναι οπτικές εικόνες που έχουν σκοπό να μεταβιβάσουν σ' αυτόν που τις βλέπει, έναν ηλεκτρομαγνητικό κραδασμό ενός ορισμένου κύματος που θα επιδράσει στην ψυχική του κατάσταση. Επιδρούν όχι σαν υποβολή ή σαν μορφική απεικόνιση αλλά άμεσα, σαν αισθητηριακός κραδασμός, ερεθισμός μιας δεδομένης συχνότητας που αλλάζει τον εγκέφαλο.
ΙΑΝΙΣ-ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 1998
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου